James Ellroy – Ρέκβιεμ για τον Μπράουν


«Άρχισε να φέγγει. Στο Χόλιγουντ, κάτωθέ μου, απλωνόταν ένα αχνό ηλιόφωτο. Ένιωσα ένα ελαφρύ τρεμούλιασμα: θες η καφεΐνη, θες ο Μπετόβεν, θες ένα τελευταίο πέρασμα του νυχτερινού αέρα. Αισθάνθηκα ότι η ζωή μου έμελλε ν’αλλάξει.»

Ο Φριτς Μπράουν είναι πρώην μπάτσος – από αυτούς που «τραβούν εύκολα τη σκανδάλη» και με «προσωπικές ιδιότητες και ήθος ανοιχτά σε κάθε ερμηνεία». Βγάζει εύκολο χρήμα δουλεύοντας για έναν απατεώνα, ενώ διατηρεί ένα γραφείο ως ιδιωτικός ντετέκτιβ για να γλιτώνει φόρους και για να έχει ένα μέρος για να διαβάζει και να ακούει την αγαπημένη του κλασική μουσική. Μια μέρα ένας περίεργος τύπος, ο Φρέντι Μπέικερ (που όλοι όμως φωνάζουν Παιδοβούβαλο), θα μπει στο γραφείο του Μπράουν και θα του αναθέσει την παρακολούθηση της αδερφής του και του πλούσιου ηλικιωμένου που την συντηρεί, ζητώντας του να ανακαλύψει τα πραγματικά κίνητρα του γέρου. Ο Μπράουν θα αναλάβει την υπόθεση περισσότερο από περιέργεια για τον αλλοπρόσαλλο Παιδοβούβαλο και θα βρεθεί -κλασικά- μπλεγμένος σε μια ιστορία όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται.

Ο Τζέιμς Ελρόι στο πρώτο του βιβλίο, που κυκλοφόρησε το 1981, μας ξεναγεί στο πνιγμένο από αιθαλομίχλη Λος Άντζελες, στις παραμελημένες γειτονιές του και στα πολυτελή γήπεδα του γκολφ. Εκεί υπάρχει ένας ολόκληρος μυστικός κόσμος – ο κόσμος των κάντι. Εξαθλιωμένοι γέροι, μπεκρήδες και τυχοδιώκτες αναλαμβάνουν το κουβάλημα των ασήκωτων σάκων με τα μπαστούνια του γκολφ από τρύπα σε τρύπα για ένα μεροκάματο που φτάνει ίσα για τις μπύρες της ημέρας. Οι κάντι που παίζουν τον ρόλο του χρήσιμου ηλίθιου για τις κομπίνες μαφιόζων και διεφθαρμένων μπάτσων. Και κάπου εκεί διακρίνονται και τα θέματα του βιβλίου – οι διάφοροι μικρόκοσμοι που υπάρχουν κάτω από τη μύτη μας, η εξαθλίωση των μητροπόλεων, η διαφθορά, οι εμμονές, ο ρατσισμός και η έννοια του ήθους στην οποία φαίνεται να δίνει ιδιαίτερη σημασία ο Ελρόι.

«Ήμουν κατάπληκτος που είχα ζήσει στο Λος Άντζελες πάνω από τριάντα χρόνια, επαιρόμουν για το πόσο καλά γνώριζα την πόλη, και μου είχαν ξεφύγει όλα αυτά. Ήταν κάτι παραπάνω από την ευνόητη επικράτεια των πολύ πλουσίων, ήταν απλούστατα ένας άλλος κόσμος, και τόσο διαφορετικοί τύποι όπως κάντι, λαθρομετανάστες και ξοφλημένοι πρώην μπάτσοι είχαν πρόσβαση σ’ αυτόν, σε οποιοδήποτε επίπεδο της πραγματικότητας κι αν τους ενδιέφερε. Τα γήπεδα του γκόλφ, λοιπόν: ένα άλλο ηλιακό σύστημα εναλλακτικών πραγματικοτήτων καταμεσής μιας πόλης που την κατακλύζει η αιθαλομίχλη.»

Η πλοκή της ιστορίας αλλά και ο χαρακτήρας του Φριτς Μπράουν χρωστάνε πολλά στον Ρέημοντ Τσάντλερ και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Ο αυτοκαταστροφικός χαρακτήρας του Μπράουν είναι πιστευτός αλλά δεν μπορώ να πω το ίδιο για όλους τους ήρωες του βιβλίου. Το πραγματικά δυνατό σημείο του Ελρόι είναι οι περιγραφές των συνοικιών του Λος Άντζελες. Το αστικό τοπίο, οι άνθρωποι και η ατμόσφαιρα ζωντανεύουν καταπληκτικά και αξίζει να διαβάσει κανείς αυτό το βιβλίο και μόνο γι’ αυτό το λόγο.

Ρέκβιεμ για τον Μπράουν
James Ellroy
μετάφραση: Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης
Μεταίχμιο, 2013

Advertisements
This entry was posted in λογοτεχνία and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.